Monday, December 22, 2008

Witte Kerst


Klimatlogisch zal een witte kerst dit jaar weerom niet lukken, maar feit is dat onze maatschappij steeds vaker wit kleurt. Van de ipod tot de nieuwste wagens. Wit is een bewuste keuze voor tumultueuze tijden.

Lees het waarom hier.

Goede doel in goede doen


Music for Life loopt bijna op zijn einde, maar ook dit jaar loopt het storm om het goede doel te steunen. Blijkt dat ondanks een jaar van koopkrachthysterie, instortende aandelenkoersen en toenemende werkloosheid, consumenten toch voor maatschappelijke projecten in hun portemonnee tasten.

Lees de volledige column hier.

Friday, December 12, 2008

Consumenten kijken naar meer dan prijs alleen


Uit antropologisch onderzoek van BBDO in 7 landen, waaronder België, blijkt dat de consument verder kijkt dan de prijs. De emotionele waarde van een merk is minstens even belangrijk.

De consument heeft, ten gevolge de crisis en recessie, zijn gedrag wel bijgesteld en zal zijn aankopen meer en beter plannen, zijn aankopen trachten te rechtvaardigen en bepaalde aankopen uitstellen. Toch zijn er bepaalde zaken die ons doen spenderen: een 'goed gevoel', familie, uiterlijke schijn, onze rituelen en kwaliteit.

Lees de resultaten van het onderzoek in de pers of via het volledige persbericht hier: Nederlands / Frans.

Thursday, December 11, 2008

Held en merk


Merken zijn de nieuwe helden in het boek van Guillaume Van der Stichelen.En wat met de consument dan? Lees mijn vraag en zijn antwoord hier.

Wednesday, December 10, 2008

Opstand van huisvaders


'Consumenten grijpen de macht' is de ondertitel van mijn boek 'Het merk Mens'. Vorige week eens te meer geïllustreerd door de brave huisvaders op de aandeelhoudersvergadering van Fortis, die hun stem letterlijk en figuurlijk lieten gelden. Empowerment, ook bij beleggers.

Lees de volledigde column hier.

Tuesday, December 02, 2008

Einde van een tijdperk


De autombielsector wordt hard getroffen door de crisis. Het 'model' van de 20ste eeuw werkt niet langer en een nieuw tijdperk dient zich aan.

Lees de column hier.