Tuesday, December 02, 2008

Einde van een tijdperk


De autombielsector wordt hard getroffen door de crisis. Het 'model' van de 20ste eeuw werkt niet langer en een nieuw tijdperk dient zich aan.

Lees de column hier.

1 comment:

Marc said...

Dat de crisis zich bijzonder sterk laat voelen in de autosector heeft er misschien ook mee te maken dat de auto ver te staan gekomen is van de reƫle noden van de consument. De klant koopt deels vrijheid (mobiliteit) en prestige (status). Door het fileprobleem, het steeds duurder maken van parkeren in de stad, een grotere bewustwording van de prijs van benzine tijdens de prijsstijgingen, is er steeds minder vrijheid en mobiliteit. Anderzijds brengt de ecologische crisis een verlies aan prestige met zich mee, of op z'n minst een betwisting van de keuze van sommigen voor grote, zware auto's.
Dit, in combinatie met de crisis, maakt dat de consument waarschijnlijk iets minder emotioneel omgaat met de vervanging van een bestaande auto. Minder snel kopen, minder groot kopen enz... Dat kan snel leiden tot een aanzienlijke daling van de verkoopcijfers.