Tuesday, June 30, 2009

Nieuwe werkelijkheid


De prijzen of leeuwen op het internationale reclamefestival in Cannes zijn uitgedeeld en de buit die de Belgen mee naar huis brengen is nooit vertoond. De creativiteit in ons land is duidelijk niet onderhevig aan de crisis. De vele winnaars op het podium straalden trots, fierheid, geluk en soms ook ongeloof uit. Ook dit jaar trokken de nieuwe media extra veel aandacht naar zich. De marketing- en communicatiewereld maakt een omwenteling door. De nieuwste rage wordt ‘augmented reality’ of hoe onze kijk op de wereld straks een nieuwe dimensie krijgt. Letterlijk.

‘Augmented reality’ is een techniek waarbij computergemaakte beelden zo realistisch mogelijk worden toegevoegd aan de werkelijkheid. ‘Augmented reality’ staat vandaag nog in zijn kinderschoenen in de reclamewereld, maar de mogelijkheden worden wel afgetast en uitgetest. Verscheidene autofabrikanten gebruikten de techniek om potentiële kopers van hun wagens virtueel plaats te laten nemen achter het stuur. Zo ook BMW in een televisiecampagne voor de Z4. Of Mini voor zijn cabriolet model. In Brazilië werd Doritos Sweet Chili chips gelanceerd met een ‘augmented reality’ campagne. Op elke verpakking stond een symbool of code, die via de site geactiveerd kon worden, waardoor een 3D Doritos Lover monster ontstond.

Verrijkte werkelijkheid kan straks ook de mediawereld op zijn kop zetten. Voor de niet-winnaars of thuisblijvers van het reclamefestival van Cannes plaatste PUB, het vakblad voor reclame, marketing en media, eerder deze maand een leeuw op zijn voorpagina. Niets bijzonders an sich, ware het niet dat eenieder via deze 3D cover en ‘augmented reality’ techniek kon ervaren hoe het voelt om een leeuw vast te houden. Surfen naar www.holdyourlion.com en de cover voor je webcam houden, was de boodschap. Het eerste magazine met een ‘augmented reality’ voorpagina, zo stellen de makers van Proximity BBDO.

Eén van de grootste nadelen en struikelblokken van ‘augmented reality’ advertenties is – vooralsnog - de noodzaak van een webcam. Geen webcam, geen extra toeters en bellen. En ook enige technische kennis en download capaciteiten zijn geen overbodige luxe. Een consument moet dus enige moeite doen en tijd nemen om de ‘verhoogde realiteit’ te ontdekken. Maar hij krijgt er ook veel voor terug. De extra informatielaag die aan de fysieke wereld wordt toegevoegd maakt dat hij een meer gerichte en relevantere invulling krijgt. En naast extra relevantie, is er ook het verrassingseffect. Iets wat de met commerciële boodschappen gebombardeerde consument van vandaag alleen maar kan appreciëren.

Maar misschien is de doorbraak van ‘augmented reality’ naar een breed publiek dichterbij dan vermoed. In Nederland werd deze maand immers Layar gelanceerd, de eerste ‘augmented reality’ browser. Deze browser legt een digitale laag over het camerabeeld van een mobiele telefoon. Gebruikers die door de lens kijken zien bijvoorbeeld meteen welke huizen te koop of te huur zijn, welke bars en winkels hot zijn of waar de dichtstbijzijnde geldautomaat zich bevindt. En daaraan verbonden heel veel praktische informatie. Geen webcam nodig dus en een mobiele telefoon is altijd handig bij de hand.

Of deze nieuwste vorm van communicatie een plaats zal veroveren in ons communicatielandschap valt nog even af te wachten. Voor ‘augmented reality’ pleit het feit dat deze techniek vertrekt vanuit de reële wereld van consumenten en daar iets extra aan toevoegt. Net zoals de sociale media vandaag doen. En dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld het uitstervende Second Life, dat gebaseerd was op een puur virtuele wereld, die voor een grote massa consumenten als te weinig toegankelijk en te artificieel ervaren wordt.

No comments: