Tuesday, September 01, 2009

Student wordt consument


Vandaag gaan alle deuren van de kleuter, lagere en middelbare scholen weer open en binnen enkele weken volgen de hogescholen en universiteiten. En aan de Vlaamse universiteiten zullen meer eerstejaars dan ooit tevoren beginnen. Deze stijging is te verklaren door het groot aantal borelingen in 1991, maar ook doordat meer jongeren een universitaire opleiding proberen. In elk geval is duidelijk dat een nieuwe generatie studenten is opgestaan met nieuwe en andere verwachtingen dan in het verleden. Ze willen vooral waar voor hun geld. De student-consument zet zich door. ‘Value for money’ is het nieuwe ordewoord.

Zo ook in de Verenigde Staten. Daar daagt een jonge vrouw uit New York City de universiteit waar ze enkele maanden eerder afstudeerde voor de rechter omdat ze nog steeds geen job gevonden heeft (De Standaard, 04/08/09). Trina Thompson studeerde af als bachelor in de informatica aan het Monroe College. De studies kostten haar 70 000 dollar en dat bedrag eist ze nu terug. Volgens de studente heeft de universiteit haar beloften niet waargemaakt, temeer daar het Monroe College claimt dat de afgestudeerden snel een plek op de arbeidsmarkt vinden onder andere via een goede carrièrebegeleiding van de oud-studenten.

De klacht blijkt geen alleenstaand geval, ook dichter bij huis heerst er onvrede ten aanzien van universiteiten. Een recent rapport van de ‘Office for Independent Adjudicator for Higher Education’ in het Verenigd Koninkrijk toont aan dat er in 2008 900 klachten aan het adres van de universiteiten werden neergelegd, een toename van 23 procent met het jaar voordien. Volgens het bureau is de toename in grote mate te wijten aan de controversiële stijging van de inschrijvingsgelden sinds 2006. Nu studenten meer moeten betalen, willen ze ook meer terug krijgen. Value for money of waar voor hun geld, dat is wat studenten eisen. De klachten aan het adres van OIA betreffen in 65 procent van de gevallen de academische graad die studenten kregen. Maar ook de kwaliteit van het onderwijs en de randdiensten van de universiteiten liggen onder vuur.

Ook in Canada, bundelden studenten aan de York University, na een 2 maanden lange staking zonder colleges, hun krachten om het geleden verlies vergoed te krijgen. Ze startten een Facebook groep, openden de website www.yorktookmymoney.com en dienden een klacht in.

De huidige generatie studenten zit niet stil aan de zijlijn toe te kijken, maar komt duidelijk op voor haar rechten. Ze ziet zichzelf als consumenten die een dienst kopen. Vanuit universiteitsmilieus, professoren en lectoren, wordt er soms angstig of afkeurend op deze toenemende ‘consumering’ van studenten gereageerd. En in vele gevallen terecht. Toch dient er vooral positief naar hun assertieve attitude gekeken te worden. Studenten willen zichzelf verrijken en willen bijleren en dus eisen ze een kwaliteitsvolle opleiding. En niet enkel een universiteit die in onderzoek en ontwikkeling investeert, een perceptie die over het kanaal sterk leeft.

Een kritische houding ten aanzien van universiteiten zal de kwaliteit van het onderwijs enkel ten goede komen. Universiteiten zullen in de toekomst meer informatie moeten geven over hun aanbod, zodat studenten kunnen afwegen welke universiteit het best aan hun noden voldoet.

In elk geval is duidelijk dat een nieuwe generatie jongeren met nieuwe verwachtingen en eisen aan hun studies beginnen. Het is in elk geval nog altijd even wennen voor professoren en docenten. Mei 68 lijkt heel ver weg, maar dat betekent niet dat deze nieuwe generatie niet minder voor zichzelf opkomt. Deze ontwikkelingen op de universiteitsbanken moet ook werkgevers en recruteerders bezig houden. De studenten van vandaag zijn immers de werknemers van morgen. Ook al mag onder invloed van de economische crisis vandaag de druk wat van de ketel zijn als het op aan aanwerving- en arbeidsvoorwaarden aankomt, het is zondermeer duidelijk dat deze nieuwe generatie jongeren, morgen bij een herneming van de economie, beslist niet zal inbinden. Slimme HR-managers maken zich nu al op voor een generatie medewerkers die vooral ‘value for money’ willen.

No comments: