Tuesday, October 03, 2006

Case study: Adidas, Impossible Field

Deze campagne, ontwikkeld door 180 Amsterdam, won de Grand Euro Effie 2006. De hoogste prijs in Europa voor effecitiviteit van campagnes.

De strategie:
Het tot leven brengen van de 'Impossible is nothing' baseline van Adidas door (ster)spelers te laten spelen op een onmogelijk terrein, waar enkel de lijnen betreedbaar zijn.

De resultaten:
Met een mediabudget dat substantieel lager was dan dat van Nike wist Adidas bewonderenswaardige cijfers te halen:
- Groei van het wereldwijde marktaandeel in de voetbalmarkt tot 26,5% (vs. 23,3% in 2004). Dit is de sterkste groei tov al zijn concurrenten.
- Het enige merk dat marktaandeel wint in het jeugdsegment van 12-24 jarigen.
- Adidas wordt beschouwd als 'het meest inspirerende voetbalmerk'.
- De associatie van 'Impossible is nothing' met Adidas groeit aanzienlijk.

Gegevens:
- Periode: juli tot september 2005
- Markten: Duitsland, Frankrijk, Polen, Nederland, Griekenland, UK, Portugal, Turkije, Romenië, Tsjechoslowakije, Rusland, Cyprus, België, Spanje, Ieralnd, Bulgarije, Italië, Slowakije, Pan-Europa (Eurosport, MTV)

Hier zie je de TV-spot van de campagne:

No comments: